roadslesstraveled.blogg.se

DAG 2: MIAMI (Island Queen Cruises, Little Havana & Holocaust Memorial)

Publicerad 2015-06-30 21:13:00 i 2015 Key West - Chicago, Allmänt,

"Uppe med tuppen" är ett understatement. Hade det funnits tuppar här i South Beach hade de inte varit vakna än på flera timmar när vi öppnade gluggarna ca 04.15 i morse lokal tid. Vi somnade ju förvisso redan 22.00 igår kväll mitt i blogguppdaterandet (till vårt försvar var klockan då 04.00 svensk tid), så vi hade nog ändå fått den skönhetssömn vi behöver och ny energi inför att ta oss an Miami ännu en dag.

Med erfarenheten från förra resan, när en rejäl kopp kaffe var en närmast omöjlighet att få tag på innan vi förstod att vi behövde beställa en "medium dark roast in large cup with room for extra milk" för att få någonting som liknade en svensk kopp kaffe, styrde vi kosan mot första bästa Starbucks. Vi åt sen vår frukost i Lincoln Park mitt emot Fillmore Theatre innan vi tog bussen mot Bayside Marketplace, platsen varifrån sightseeing-båtarna avgår.Lincoln Park, Miami Beach, FloridaDowntown Miami, FloridaFreedom Tower, Miami, FloridaBayside Marketplace, Miami, FloridaIdag har vi verkligen fått se bägge sidorna av myntet Miami. En är skinande blank, den andra sliten, ruffig och matt. Stekiga lyxvillor på Millionaire's Row och nedgångna kvarter i Little Havana. I denna dualism ligger också mycket av stadens charm.

Vi börjar med den skinande sidan: För 28 dollar per skalle fick vi en 90-minuters båttur med Island Queen Cruises. Det var vi, 146 afroamerikaner och 2 asiater. De två vita grabbarna hade så klart glömt att ta med solskyddsfaktor men satte sig ändå längst bak i båten, den enda plats som inte var skyddad från den starka solen av båtens tak, för att det där gavs bäst fotomöjligheter. Jodå, vi har fått bonna-bränna!Fisher Island, Miami, Florida

Båtturen var riktigt nice. Vi fick fantastiska panoramavyer av Downtown Miami, fick se Miamis stora hamn, skojig guidning längs Millionaire's Row, där Shaquille O'Neals 40-miljonersvilla (dollar) fick mest jubel av de basketälskande turbesökarna. Fisher's Island, Star Island. Beckhams hus, Julio Iglesias hus. Perverst rika människor som köper perverst flashiga kåkar. Ingen verkade dock vara hemma. De enda människor vi såg till var latinamerikanska byggnadsarbetare som uppgraderade taxeringsvärdet ytterligare. Vi antar att husägarna har många andra hus att också vara hemma i...Bayside, Miami, FloridaEftermiddagens utflyktsmål var den kubanska stadsdelen Little Havana. Tusentals och åter tusentals kubaner flydde under 50- och 60-talet revolutionens Kuba och bosatte sig här. Vi hoppades få oss en genuin kulturupplevelse med mat, musik och historia. Det var dock riktigt klurigt att med metrorail och metrobus ta sig till Little Havana och väl där funkade inte den GPS Anders laddat ner till telefonen och som vi förlitat oss på skulle ta oss till de olika sevärdheterna. Några sevärdheter såg vi dessvärre inte till och kvarteren kändes en aning ruffiga, så efter en stunds aningslöst runt-tomtande tog vi en buss tillbaka till Downtown Miami och så småningom "hem" till South Beach.

”Down the Ave I'm strollin'
Like Tony Montana high rollin'
Tequila shots at the Delano
Boogie on down at the Cameo
The house is rockin'
oye que calor
Go mamacita
shake it on the dancefloor
Sippin' on some margaritas
Time to bang some señoritas"

/ Miami Beach, Bonde do RoleLittle Havana, Miami, FloridaGovernment Center, Miami, FloridaMiami Beach, FloridaLummus Park, Miami Beach, Florida

Ocean Drive och dess Art Deco District känns faktiskt redan lite som hemma. Det är fantastiskt hur snabbt man identifierar sig med och finner sig till rätta i nya miljöer. Husen är verkligen magnifika och efter att återigen ha njutit av Avalon, The Colony, Breakwater och de övriga fick vi lite nyttig kunskap kring arkitekturen på finfina Art Deco Welcome Center.Art Deco Welcome Center, Miami Beach, FloridaMan kan ju inte ha varit i South Beach, Miami utan att ha badat i havet, tänkte vi och trotsade sturskt hajattacksvarning med ett dopp i det ljumma vattnet. Vilken strand! Så ren, så välskött och med de fantastiska, kreativt målade och utformade badvaktstornen, även de i Art Deco-stil. "Vårt" badvaktstorn (varje gata har ett eget torn) är 17th Street Lifeguard Tower, inte ett av de mest spektakulära, kanske, men det är vårt! (ej det på bilderna nedan)13 Street Lifeguard TowerMiami Beach Convention Center, Miami Beach, Florida

Efter en nödvändig dusch begav vi oss norrut mot Holocaust Memorial. Många från Förintelsen överlevande judar har bosatt sig i Miami med omnejd varpå man ansåg att Miami Beach var en lämplig plats för upprättandet av monumentet. I förväg förväntade vi oss nog inte så mycket då man besökt många förintelsemonument genom åren och kanske blivit lite luttrad, men vi blev fullständigt knockade av upplevelsen. Så fasansfullt påtagligt, rörande och smakfullt. Under resan 2013 var vi vid 9/11 Memorial i New York City. Känslomässigt var det ingenting i jämförelse med detta.Holocaust Memorial, Miami Beach, FloridaVi vandrade hemåt under kompakt tystnad och eftertanke efter den mäktiga upplevelse Holocaust Memorial gett oss. En runda utmed Espanola Way samt ett Ocean Drive i nattlig skrud fick avsluta vår vistelse här i Miami. I morgon hämtar vi ut vår hyrbil och drar söderut, mot Florida Keys och Key West. Det ska bli härligt att bli Swedish ROAD Mafia igen...Espanola Way, Miami Beach, FloridaOcean Drive, Miami Beach, Florida